سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
موتور جستجو جدید talk / وسایت اموزشی/ مدرسه سهراب سپهری
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
طراح قالب
ابزار پرش به بالا
آپلود عکس
Online User
موضوعات
صفحات وبلاگ
            
RSS Feed
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 255320

555
یک هنرمند سوئدی در حال جمع‌آوری بودجه برای ارسال نخستین خانه به ماه در سال 2015 است.

این خانه ظرف چند دقیقه پس از ورود روی سطح ماه خودمونتاژ می‌شود.

خانه مینیاتوری مزبور توسط «میکائل گنبرگ» اهل سوئد طراحی شده و به یک کلبه سوئدی شباهت دارد که به رنگ قرمز و سفید است.

 

این خانه با ابعاد سه در دو متر و ارتفاع 2.5 متر به اندازه‌ای بزرگ‌ است که می‌تواند یک انسان بالغ را در خود جای دهد. نوعی پارچه مخصوص، یک سازه کربنی را می‌پوشاند و این خانه پس از پرشدن با گاز، خود را می‌سازد. این عملیات ساخت و ساز در ماه چند دقیقه به طول می‌انجامد.

 

گنبرگ از سال 2003 بر روی پروژه «Moonhouse» با هدف قراردادن یک خانه قرمزرنگ با گوشه‌های سفید روی ماه کار کرده است. پروژه هنری وی در سال 2010 و به دلیل بحران بودجه متوقف شد اما اکنون با سرمایه‌ سالها تجربه و تلاش چند مهندس فضایی ارشد، 75 درصد آن کامل شده است.

 

شرکت فناوری فضایی امریکایی Astrobotic که یکی از شرکای ناساست، چالش انتقال این خانه به فضا را بر عهده گرفته است و پرتاب و فرود آن روی ماه را برای ماه اکتبر سال 2015 برنامه‌ریزی کرده است.

 

برای تحقق‌بخشی به خانه موردبحث بالغ بر 15 میلیون دلار لازم است و فقط 3901 دلار آن از طریق منبع‌یابی جمعیتی جمع‌آوری شده است. این نخستین خانه روی ماه خواهد بود.




موضوع مطلب :

محققان دانشگاه میشیگان از روشی منحصربفرد برای تولید آب آشامیدنی سالم از کود گاوی رونمایی کردند.

به ادعای محققان، آنها توانسته‌اند راهی را برای تبدیل فضولات گاوی به آب سالم، استخراج مواد مغذی این آب برای استفاده به عنوان کود و کمک به کاهش تهدید فزاینده خشکسالی شناسایی کنند.

 

سیستم «جداسازی مواد مغذی مک‌لانهان» می‌تواند حدود 50 گالن آب از 100 گالن کود گاو تولید کند. این فناوری از روش هضم بی‌هوازی – ابداعی که ضایعاتی مانند کود دامی را گرفته و به عنوان محصول جانبی، انرژی تولید می‌کند- استفاده کرده و آن را با سیستم‌های فراپالایش، هوادهی یا زدایش با هوا و اسمز معکوس ترکیب کند.

 

نتیجه یا حداقل یکی از نتایج، آب سالمی است که برای آشامیدن احشام کافی است.

 

به گفته دانشمندان، این دستاورد می‌تواند تاثیر چشمگیری در زنده ماندن طولانی‌مدت مزرعه داشته باشد.

 

در حال حاضر این سیستم می‌تواند 50 گالن آب را از 100 گالن کود دامی تولید کند و محققان قصد دارند این میزان را به حدود 65 گالن افزایش دهند.




موضوع مطلب :

بر اساس مطالعات انجام‌شده روی فنچ‌های راه‌راه یا سهره‌های گوره‌خری، پرندگان آوازخوان را می‌توان برای درک جوانب غیرزبانی کلام انسان مانند زیر و بمی، بلندی و طول هجاها آموزش داد.

 در آزمایش‌های انجام‌شده، این فنچ‌ها حتی به تغییرات عروضی در زبان، بیش از انسان‌ها حساس بودند.

 

یافته‌های دانشمندان هلندی نشان می‌دهد قدمت ویژگی‌های عروضی صداهای آوایی می‌تواند پیش از تکامل خود زبان ساختاربندی‌شده بوده باشد. در این مطالعه، پرندگان به گونه‌ای آموزش داده شدند که به الگوهای هجاهای کلام انسانی که از طریق بلندگویی بر بالای قفس‌شان پخش می‌شد، پاسخ دهند.

 

بر اساس نوع صدا، پرندگان باید به کلید خاصی نوک می‌زدند یا این که هیچ کاری نمی‌کردند. جایزه پاسخ درست، غذا بود؛ در حالی که واکنش نادرست به 15 ثانیه تاریکی منجر می‌شد. دو توالی مختلف از چهار هجای طبیعی توسط بلندگوی زن و مرد ادا می‌شد. همچنین الگوهای گاهگاهی کلام انسان با تغییردادن زیر و بمی، بلندی و میزان طول هجا برای تاکید بر اولین و آخرین هجا در هر گروه اضافه شدند.

 

بر اساس یافته‌های دانشمندان دانشگاه لایدن هلند، فنچ‌های مزبور نه تنها الگوهای در حال تغییر را تشخیص دادند بلکه آنچه را که یاد گرفته بودند، به توالی‌های شامل هجاهای جدید اعمال کردند.

 

این نتایج نشان می‌دهد حساسیت به سرنخ‌های عروضی نه تنها با مالکیت زبانی مرتبط نیست بلکه ممکن است پیش از تکامل زبان رخ داده باشد.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شد.




موضوع مطلب :

شهر تاریخی سیمره به عنوان بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور در انتظار ثبت در فهرست آثار جهانی است ولی به دلیل عدم کاوشها و ناشناخته بودن این امکان هنوز فراهم نشده است.
شهرستان دره شهر واقع در جنوب استان ایلام به عنوان اولین شهر دوران ساسانی شناخته می شود و در حال حاضر حدودد 185 اثر تاریخی ثبت شده در این شهرستان وجود دارد.

بیشتر آثار تاریخی شهرستان از شهر تاریخی سیمره تا تنگه بهرام چوبین همه از دوران ساسانی در این شهر به جای مانده که در نوع خود بی نظیر هستند.

شهر تاریخی سیمره در حال حاضر مهمترین اثر تاریخی استان ایلام و بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور است که در نوع خود بی نظیر و در انتظار ثبت جهانی است.

این شهر تاریخی یکی از آثار مهم استان ایلام است به طوری که بسیاری زوایای یک شهر از جمله مسجد و بازار به خوبی در شهر نمایان است ولی تاکنون به خوب در کشور معرفی نشده است.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی استان ایلام و کشور، این شهر تاریخی قابلیت ثبت جهانی دارد و حتی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در سفر به شهرستان دره شهر در بازدید از شهر تاریخی سیمره ثبت جهانی این شهر تاریخی را ضروری دانست.

یکی از مهمترین مشکلاتی که هم اکنون در شهر تاریخی سیمره وجود دارد بحث آزادسازی زمینهای اطراف این شهر تاریخی و کشاورزی مردم است و جلوه ای بسیار بد برای این شهر تاریخی دارد که باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

بحث دیگر این شهر تاریخی که بسیار مهم است، بحث کاوشهای باستان شناسی این شهر تاریخی است که هنوز بسیاری از زوایای پنهان باستان شناسی در این شهر نامشخص است.

موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر در واقع گویای حقیقت انکارناپذیر مهم بودن شهر تاریخی سیمره است چراکه آثار کشف شده در این شهر تاریخی نشان از تمدنی بزرگ در منطقه دارد.

مطالعات باستان شناسی شهر تاریخی از سرگرفته می شود

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دره شهر به عنوان یک شهر کاملا باستانی در کشور و استان شناخته می شود.

وی ادامه داد: شهر تاریخی سیمره به عنوان بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور جزو اولین آثار ثبت شده ملی کشور است و هم اکنون در انتظار ثبت جهانی به سر می برد.

این مسئول تصریح کرد: شهر تاریخی سیمره مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و حدود 200 هکتار مساحت دارد که به شماره شش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

شنبه زاده بیان داشت: در کاوشهای باستان شناسی در این شهر تاریخی آثار بسیار مهمی از جمله گچبری های منحصر به فردی به دست آمده که در کشور بی نظیر است.

وی ادامه داد: در این شهر تاریخی آثار بسیار مهم دیگر مثل خانه اربابی، مسجد، امکان مسکونی، بازار و.. نیز وجود دارد که هر کدام گویای برگی از تاریخ این شهر است.

وی عنوان کرد: شهر تاریخی دره شهر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد هم اکنون مستعد ثبت در آثار جهانی است و تلاشهای فراوانی در این زمینه صورت گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه چند سال است که کاوش های باستان شناسی و فعالیت های پژوهشی در این شهر تعطیل بوده و باعث به تاخیر افتادن ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی  شده است، بیان داشت: فعالیت پژوهشی و کاوشی در این اثر تاریخی پس از وقفه چند ساله مجددا از سر گرفته می شود.

وی بیان داشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در سفر به شهرستان دره شهر و بازدید از این شهر تاریخی برای پرونده ثبت جهانی این شهر تاریخی قول همکاری داده است.

شنبه زاده افزود: ظرفیتهای بسیار خوب تاریخی و گردشگری که در شهر تاریخی سیمره وجود دارد باید در کشور معرفی شود.

بدون شک معماری و وجود آثار مهم تاریخی در شهر تاریخی سیمره قابلیت ثبت در آثار جهانی دارد و در حال حاضر مسئولان استان ایلام و کشوری باید زمینه این کار را با استفاده از آزادسازی زمینهای کشاورزی اطراف این شهر تاریخی و همچنین از سرگیری کاوشهای باستانی شناسی فراهم کنند.

این اثر مهم و ارزشمند در حال حاضر برای بسیاری از گردشگران داخلی ناشناخته است که رسانه های استان باید برای معرفی هرچه بیشتر این اثر تاریخی مهم تلاش کنند.

بدون شک ظرفیتهای تاریخی و گردشگری شهرستان دره شهر با آثار مهمی مثل شهر تاریخی دره شهر، تنگه بهرام چوبین و پل تاریخی گاومیشان می تواند باعث شکوفایی شهرستان و حتی کل استان ایلام شود.

ایجاد امکانات، راه های ارتباطی مناسب، اطلاع رسانی، راهنمای گردشگری و..از مهمترین نیازهای حوزه گردشگری استان ایلام است.




موضوع مطلب :

22 سال است که علی اکبر مرد مردم گریز اسفراینی، با دوری از دیگران تنها زندگی کردن در دامنه کوه شاه جهان را برگزیده، حکایت 22 سال زندگی به شیوه نخستین به دور از هر گونه امکانات و بهداشت؛ قصه غم انگیز مردی است که می گویند مشکل روانی اجتماع گریزی دارد و کسی به دادش نمی رسد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،وقتی از دوستی شنیدم فردی در اسفراین 22 سال است که از اجتماع روی گردانده و کوه نشینی پیشه کرده؛ ابتدا باورم نمی شد مگر می شود در دنیایی که ارتباطات و زندگی اجتماعی تا این اندازه پیشرفت کرده؛ انسانی 22 سال به دور از اجتماع و امکانات به تنهایی زندگی کند؟ آن هم نه در سرزمینی دورافتاده و بدوی؛ بلکه در روستای نوده بخش بام شهرستان اسفراین؛ روستایی که باغ های سرسبز بادام و ویلاهای زیبای آن حکایت از زیست مردمانی دارد که چندان هم روزگارشان بد نیست.

سربازی فراری یا بیماری روانی؟

از اسفراین که به سمت سبزوار می روی حدودا در 15 کیلومتری این مسیر در سمت چپ جاده، دوراهی بام قرار دارد؛ مسیر فرعی را 40 کیلومتر که بروی به باغ های سرسبز بادام و روستای نوده می رسی؛ جاده آسفالته، تک و توک خانه های نوساز و ویلایی، استخر و آب نمای زیبای وسط روستا و در کنار آن مردان و زنانی که هر کدام سوار بر چهارپایی به سوی مزارع خود می روند همه حکایت از زندگی روستایی مرسومی دارد که اندک اندک از شیوه سنتی خارج می شود.

وارد نوده که می شوم دهیار در کنار استخر وسط روستا منتظرم ایستاده، تعارف می کند که به خانه اش برویم و نفسی تازه کنیم اما مقصد من جای دیگری است؛ ما باید به سمت دامنه کوه شاه جهان برویم؛ جایی که 22 سال است خانه علی اکبر شده؛ مردی که از ابتدای جوانی دوری از آدمیان گزیده و همنشین باد و باران شده است.

پس از طی کردن مسیری چند کیلومتری در جاده ای کوهستانی که از میان باغ های دیم بادام می گذرد؛ علی مومنی، دهیار روستای نوده می گوید که دیگر امکان حرکت با خودرو نیست و باید با پای پیاده به دیدار علی اکبر برویم.

حدودا دو کیلومتری پیاده به سمت دامنه کوه شاه جهان می رویم، در این مسیر دهیار از من می خواهد که به دلیل شرایط خاص علی اکبر اجازه دهیم ابتدا خودش با وی صحبت کرده و او را مجاب کند که با من هم کلام شود وگرنه امکان دارد با دیدن افراد غریبه فراری شود.

او می گوید: اگر چه برخی از اهالی روستا معتقدند علی اکبر در ابتدای جوانی با هدف گریز از خدمت سربازی از روستا بیرون آمد و کوه نشین شد اما در واقع این اقدام علی اکبر به دلیل نوعی بیماری روانی است که برخی دیگر از اعضای خانواده او نیز به آن دچار هستند.

به گفته مومنی یک برادر علی اکبر چند سال پیش به دلیل قتل پدرخانم خود قصاص شد و برادر دیگر وی هم بیماری روانی داشت و زمانی که او را به تیمارستان بردند؛ از آن جا فراری شد و خود را از بالای کوهی به پایین پرت کرد و مرد.

دهیار روستا اما معتقد است علی اکبر انسان بی آزاری است و فقط دوست دارد که تنها باشد، می گوید در این سال ها آزار علی اکبر به هیچ کس نرسیده، اگر چه کسی هم سراغ او را نمی گیرد و تنها خواهر وی هر هفته یک بار مقداری نان و آذوقه برای او به کوه می برد.

مومنی اضافه می کند که 22 سال است علی اکبر رنگ حمام به خود ندیده و چند بار هم که جوانان روستا خواسته اند او را به زور به حمام ببرند از این که مبادا علی اکبر بلایی بر سر خودش بیاورد ترسیده اند و قید استحمام اجباری را زده اند.

تنهایی؛ تنها خواسته علی اکبر

به محل زندگی علی اکبر می رسیم؛ دخمه هایی که در دامنه کوه شاه جهان کنده شده؛ خانه مردی شده اند که 22 سال است به دور از مردم زمستان و تابستان را در آنها سپری می کند؛ اما اکنون از خود علی اکبر خبری نیست دهیار صدایش می زند و اندکی بعد از زیر درختی بیرون می آید.

مردی به غایت چرکین و حدود چهل ساله کمی پایین تر از ما ایستاده اما گویی ما را نمی بیند و یا برایش اهمیتی نداریم، دهیار با زبان ترکی که گویش اهالی روستای نوده است؛ به او می گوید کوهنورد هستیم و از وی اندکی آب می خواهیم اما علی اکبر با سخنانی نامفهوم اشاراتی به سوی کوه می کند که ما متوجه منظور او نمی شویم به نظر می رسد 22 سال هم کلام نبودن با مردم بر روی قوه ناطق او تاثیر گذاشته است.

به آرامی نزدیکش می شویم؛ دهیار روستا به او سیگار تعارف می کند؛ با دیدن سیگار اندکی نرم می شود؛ پیش تر دهیار روستا گفته بود که علی اکبر با سیگار میانه اش بد نیست و اگر پیدا کند؛ می کشد اگر چه سیگاری نیست.

سیگار را می گیرد اما کبریت نداریم؛ به اصرار ما از داخل کومه اش کبریتی می آورد و سیگار را آتش می زند در همان حال از ما می خواهد که برویم و نشانی چشمه آب در دامنه کوه شاه جهان را هم به ما می دهد؛ اکنون که نزدیکش ایستاده ایم می شود به سختی منظور کلماتش را فهمید.

من دوست دارم اندکی بیشتر با علی اکبر صحبت کنم، از درد و خواسته اش بپرسم اما به نظر می رسد علی اکبر تنها خواسته ای که دارد این است که برویم و تنهایش بگذاریم.

به گویش محلی از او می خواهم به ما اندکی آب بدهد قصدم این است که سر صحبت را باز کنم اما او بی رغبت است و اشاره می کند که خودمان از داخل کومه اش آب برداریم اما سرانجام به اصرار من بلند می شود و یک قوطی حلبی را پر از آبی کثیف کرده و به من می دهد.

علی اکبر از ما می خواهد از پیشش برویم و بگذاریم تنها باشد و خودش هم از ما فاصله می گیرد؛ مانده ایم برای او چه کاری بکنیم؛ اصلا چه کاری می توانیم بکنیم؟ آیا باید این وضعیتی که او مطلوبش می داند ادامه داشته باشد؟

مستمری اندک بهزیستی و دیگر هیچ

در راه بازگشت از محل زندگی علی اکبر از دهیار روستا می خواهم که به نزد خواهر علی اکبر برویم؛ فردی که در این سال ها تنها حامی علی اکبر بوده و هفته ای یک بار برای او آذوقه می برد.

در طول مسیر علی مومنی، دهیار روستا اظهار می کند که علی اکبر، بیماری اش قابل درمان است اگر کسی به دادش برسد، می گوید انسان بی آزاری است اما مردم هر چه قدر تلاش کرده اند تا او را به داخل روستا بیاورند نپذیرفته است.

وی می افزاید: حتی مردم قصد داشتند برای او در داخل روستا خانه ای بسازند اما مردم گریزی علی اکبر مانع از این کار می شد و اندک اندک نیز مردم به او و تنهایی خودخواسته اش عادت کردند و دیگر کمتر سراغی از وی گرفتند.

از دهیار روستا در مورد حمایت سازمان های مرتبط نظیر بهزیستی از علی اکبر می پرسم می گوید: علی اکبر تحت پوشش بهزیستی خراسان شمالی است و ماهیانه مبلغ اندکی نیز از سوی این نهاد پرداخت می شود که خواهر علی اکبر با استفاده از همین مبلغ برای او مواد خوراکی خریداری می کند.

اما مومنی از بهزیستی انتظار دارد که بیش از ارائه مستمری به فکر علی اکبر باشند، از مسئولان بهزیستی خراسان شمالی می خواهد که کارشناسان و روانشناسان خود را برای درمان علی اکبر اعزام کرده و حداقل کاری بکنند که او به زندگی در میان مردم رضایت دهد.

دهیار روستا می گوید هر جا مراجعه کرده ایم گفته اند باید بیمار(علی اکبر) را به آن جا ببریم تا بررسی و آزمایش شود اما مگر می شود چنین فردی که حاضر نیست حتی به میان مردم روستای خودش برود را به شهر برد و از این اداره به آن اداره چرخاند.

خواهر علی اکبر اما آن چنان مایل به گفتگو نیست به نظر می رسد احساس شرمندگی می کند، می گوید که به خاطر برادرش مجرد مانده و از درآمد قالیبافی خرج علی اکبر را در می آورد.

از ما می خواهد که اگر می توانیم برای علی اکبر کاری بکنیم که درمان شود و به روستا بازگردد تا سایه بالای سرش باشد، می گوید خسته شده از این که هر هفته تنها و با پای پیاده چندین کیلومتر راه کوهستانی را برای رساندن غذا به علی اکبر طی کند، می گوید معلوم نیست او برادرم و سایه بالای سرم هست یا من باید برای او هم خواهر، هم مادر و هم برادر و پدر باشم.

اشکریزان از ما روی می گرداند و می رود؛ گویی میل به تنهایی علی اکبر اندک اندک بر روی او نیز تأثیر گذاشته است.

دلا خو کن به تنهایی ...

به نظر می رسد کار من در روستای نوده به پایان رسیده، دهیار روستا می خواهد اندکی بیشتر بمانم و به سراغ دیدنی های اطراف برویم اما احساس می کنم الان اندکی دوری از مردم و خزیدن به درون غار تنهایی بیش از همه آرامش بخش باشد، سوار خودرو می شوم و به سوی خارج روستا حرکت می کنم؛ روستای نوده و 22 سال تنهایی علی اکبر را پشت سر می گذارم شاید بار دیگر که پا به درون این روستای زیبا بگذارم علی اکبر را در حالی که بر روی صندلی اطراف استخر وسط روستا نشسته؛ ببینم، شاید بشود آن زمان چند کلامی بیشتر راجع به لذت تنهایی و دوری از آدمیان با او صحبت کنم.




موضوع مطلب :

<   <<   6   7   8   9   10      >